Milieu Centraal

Voordeel zuinige auto: BPM, wegenbelasting en bijtelling

De overheid wil milieuvriendelijke keuzes stimuleren, ook in de showroom. Daarom zijn er financiële voordelen als je een nieuwe zuinige auto aanschaft.

Het voordeel zit voor een belangrijk deel in de aanschafbelasting (BPM). Leaserijders met een zuinige auto merken het via een lagere bijtelling.

Er zijn voorwaarden voor de fiscale regelingen bekend gemaakt voor 2015 en 2016 (onder voorbehoud). Daarom kun je er vanuit gaan dat de voordelen tot die tijd overeind blijven. De voorwaarden worden wel elk jaar veranderd.

De aanschafbelasting (BPM) is tegenwoordig volledig afhankelijk van de hoeveelheid CO2 die de auto uitstoot per km; de grenswaarde voor vrijstelling (schijftarief 0 euro) wordt geleidelijk strenger.

Tot 2016 worden alleen auto's die minder dan 50 gram CO2 per km uitstoten en oldtimers vrijgesteld van de wegenbelasting.

Hoeveel CO2 stoot de auto uit?

Hoeveel CO2 een auto uitstoot staat op het energielabel, in het brandstofverbruiksboekje en in de handleiding van de auto.

BPM: lagere aanschafbelasting voor zuinige auto

Sinds 2013 hangt de BPM volledig van de CO2-uitstoot van een auto af. De voorwaarde voor vrijstelling van BPM (schijftarief 0 euro) is strenger geworden.

De onderstaande tabel toont de schijven en tarieven van 2015 en die tot en met 2020 (onder voorbehoud). Elke schijf heeft een minimale en maximale CO2-uitstoot, in g/km. Ernaast staat de prijs per gram die de belastingdienst in rekening brengt (bij vrijstelling: 0 euro). In 2015 en 2016 is de vaste voet 175 euro en vanaf 2017 is deze 350 euro.

Schijftarieven BPM

2015 Uitstootnorm (g CO2/km)   Belasting (euro/gram)
vrijstelling  < 1 0
1e schijf  1 - 82 6
2e schijf  83 - 110 69
3e schijf 111 - 160 112
4e schijf  161 - 180 217
5e schijf > 180 434
     
2016 Uitstootnorm (g CO2/km)    Belasting (euro/gram)
vrijstelling < 1 0
schijf 0 1 - 79 6
schijf 1  80 - 106 69
schijf 2  107 - 155 123
schijf 3 156 - 174 238
schijf 4 > 174 476
2017 Uitstootnorm (g CO2/km)    Belasting (euro/gram)
vrijstelling < 1 0
schijf 0 1 - 76 2
schijf 1 77 - 102 66
schijf 2 102 - 150 145
schijf 3 150 - 168 238
schijf 4 > 168 476
2018 Uitstootnorm (g CO2/km)    Belasting (euro/gram)
vrijstelling < 1 0
schijf 0 1 - 73 2
schijf 1 74 - 98 66
schijf 2 99 - 144 145
schijf 3 145 - 162 238
schijf 4 > 162 476
2019 Uitstootnorm (g CO2/km)    Belasting (euro/gram)
vrijstelling < 1 0
schijf 0 1 - 71 2
schijf 1 72 - 95 66
schijf 2 96 - 139 145
schijf 3 140 - 174 238
schijf 4 > 174 476
2020 Uitstootnorm (g CO2/km)    Belasting (euro/gram)
vrijstelling < 1 0
schijf 0 1 - 68 2
schijf 1 69 - 91 66
schijf 2 92 - 133 145
schijf 3 134 - 150 238
schijf 4 > 150 476

 

De grenswaarden voor auto’s met een ottomotor (benzine, hybride, LPG en CNG auto’s) en dieselmotor zijn vanaf 2015 gelijk getrokken. Wel is er voor auto’s met een dieselmotor een dieseltoeslag als zij meer dan 70 gram/km uitstoten. Deze dieseltoeslag is 86 euro per gram CO2-uitstoot boven de 70 gram CO2-uitstoot per kilometer.

Hybride auto's hebben behalve een benzine- of dieselmotor ook een elektromotor. Deze werkt met een accu die oplaadt tijdens bijvoorbeeld remmen. Voor hybrides gelden bovenstaande schijven. Gaat het om een accu die opgeladen kan worden met elektriciteit uit het stopcontact, dan is het geen hybride maar een semi-elektrische auto en deze is tot en met 2016 vrijgesteld van BPM. Vanaf 2017 gelden de schijftarieven in onderstaande tabel (onder voorbehoud). De vaste voet is 0 euro.

2017 Uitstootnorm (g CO2/km)    Belasting (euro/gram)
schijf 1 1 - 30 20
schijf 2 31 - 50 90
schijf 3 > 50 300
2018 Uitstootnorm (g CO2/km)    Belasting (euro/gram)
schijf 1 1 - 30 20
schijf 2 31 - 50 90
schijf 3 > 50 300
2019 Uitstootnorm (g CO2/km)    Belasting (euro/gram)
schijf 1 1 - 30 30
schijf 2 31 - 50 125
schijf 3 > 50 300
2020 Uitstootnorm (g CO2/km)    Belasting (euro/gram)
schijf 1 1 - 30 30
schijf 2 31 - 50 125
schijf 3 > 50 300

 

Vrijstelling wegenbelasting alleen voor extreem zuinige modellen

De wegenbelasting (officieel: motorrijtuigenbelasting of MRB) is vooral afhankelijk van het gewicht van de auto, het type motor en het type brandstof. Als de CO2-uitstoot per km onder een bepaalde grenswaarde blijft, hoef je voor de auto helemaal geen wegenbelasting te betalen.

Vanaf 1 januari 2015 tot en met eind 2015 geldt de vrijstelling van MRB voor auto's met een zeer lage CO2-uitstoot: maximaal 50 gram per km. Dat betekent praktisch dat alleen elektrische en semi-elektrische auto's er voor in aanmerking komen. Per 1 januari 2016 vervalt de grenswaarde van 50 gram per km en moet in principe iedere auto die CO2 uitstoot MRB betalen. Alleen volledig elektrische auto’s (en oldtimers van meer dan 40 jaar oud) worden dan vrijgesteld van MRB. Auto’s die in 2015 vrijgesteld zijn maar wel CO2 uitstoten, betalen in 2016 het halve tarief MRB.

Kijk op www.belastingdienst.nl om je huidige MRB uit te rekenen of om na te gaan hoe het zit bij de aanschaf van je volgende auto.

Minder bijtelling voor zuinige leaseauto

De bijtelling voor leaseauto's en andere zakelijke rijders hangt af van de hoeveelheid CO2 die de auto uitstoot. De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto en is afhankelijk van het jaar waarin een kenteken voor het eerst is afgegeven. In onderstaande tabel zie je de bijtelling voor auto’s waarbij een kenteken voor het eerst wordt afgegeven in 2015 en in 2016.  

Bijtelling 2015

CO2-uitstoot per kilometer

Soort brandstof

Percentage van de 
cataloguswaarde

0 gram

Alle brandstoffen

4%

50 gram of minder
en meer dan 0 gram

Alle brandstoffen

7%

82 gram of minder
en meer dan 50 gram

Alle brandstoffen

14%

110 gram of minder 
en meer dan 82 gram

Alle brandstoffen

20%

Meer dan 110 gram

Alle brandstoffen

25%

 

Bijtelling 2016

CO2-uitstoot per kilometer

Soort brandstof

Percentage van de 
cataloguswaarde

0 gram

Alle brandstoffen

4%

50 gram of minder
en meer dan 0 gram

Alle brandstoffen

15%

106 gram of minder
en meer dan 50 gram

Alle brandstoffen

21%

Hoger dan 106 gram

Alle brandstoffen

25%

 

Bijtelling 2017

  CO2-uitstoot per kilometer  

  Soort brandstof  

   Percentage van de 
cataloguswaarde

0 gram

Alle brandstoffen

4%

50 gram of minder
en meer dan 0 gram

Alle brandstoffen

17%

meer dan 51 gram

Alle brandstoffen

22%

 

Bijtelling 2018

  CO2-uitstoot per kilometer  

  Soort brandstof  

   Percentage van de 
cataloguswaarde

0 gram

Alle brandstoffen

4%

50 gram of minder
en meer dan 0 gram

Alle brandstoffen

19%

meer dan 51 gram

Alle brandstoffen

22%

 

Bijtelling 2019 en 2020

  CO2-uitstoot per kilometer  

  Soort brandstof  

   Percentage van de 
cataloguswaarde

0 gram

Alle brandstoffen

4%

50 gram of minder
en meer dan 0 gram

Alle brandstoffen

22%

meer dan 51 gram

Alle brandstoffen

22%

Bijtelling 60 maanden vanaf tenaamstelling geldig

Op de dag dat het kenteken van een leaseauto voor het eerst op naam wordt gesteld, wordt ook gekeken welk percentage bijtelling erbij hoort. Die bijtelling blijft vervolgens geldig gedurende 60 maanden - ook als in de tussentijd de grenswaarden strenger worden, of de auto van eigenaar of gebruiker wisselt.

Meer informatie