Milieu Centraal

Vragen over digitaal aanvragen definitief energielabel

Hieronder vindt u veelgestelde vragen over de digitale aanvraag van een definitief energielabel op www.energielabelvoorwoningen.nl.

Mijn DigiD werkt niet, wat is er aan de hand?

Als het u niet lukt in te loggen met uw DigiD kan dat een aantal oorzaken hebben:

  • U gebruikt niet de juiste gebruikersnaam of wachtwoord. Controleer of u de juiste gegevens gebruikt. Let op hoofdletters en kleine letters.
  • Uw DigiD is geblokkeerd. Wacht tot de blokkade na de aangegeven tijd is opgeheven en probeer het nogmaals.
  • U heeft uw DigiD niet geactiveerd. Activeer eerst uw DigiD met de activeringscode die u per brief heeft ontvangen.
  • Uw DigiD is verlopen omdat deze drie jaar niet is gebruikt. Vraag dan opnieuw uw DigiD aan.
  • U weet uw wachtwoord/gebruikersnaam niet meer. U kunt dan opnieuw een DigiD aanvragen.

Nieuwe DigiD aanvragen, kan via: https://digid.nl/aanvragen

Nieuw wachtwoord van DigiD via: https://www.digid.nl/vraag-en-antwoord/wachtwoord-vergeten/

Ik ben samen met mijn partner eigenaar van de woning. Kunnen we allebei inloggen in de webtool voor het energielabel?

Nee, u kunt dan niet beiden inloggen. Degene die bij het Kadaster staat geregistreerd als meest rechthebbende kan als enige inloggen in de webtool (bij een gelijke eigendomsverdeling is dit vaak de oudste in leeftijd).

Mag ik mijn DigiD aan de makelaar geven zodat hij het kan afronden?

Het afgeven van uw DigiD code wordt sterk afgeraden. Via uw DigiD-code zijn ook bijvoorbeeld uw belastinggegevens in te zien, en u wilt waarschijnlijk niet dat uw makelaar daar ook bij kan komen.

Ik ben met mijn DigiD ingelogd op www.energielabelvoorwoningen.nl. Daar staat ten onrechte dat ik geen woning bezit. Hoe kan dat?

De meest voorkomende oorzaak is dat uw partner in het BRK als meest rechthebbende geregistreerd staat. Bij een gelijke eigendomsverdeling is dit doorgaans de oudste eigenaar. Alleen diegene kan het energielabel definitief maken.

Andere mogelijke oorzaken zijn:
•    Doordat er verschillende schrijfwijzen zijn van uw adres, of doordat u als buitenlander niet in het BRP geregistreerd staat kunnen BAG en BRK niet aan elkaar worden gekoppeld.
•    Als in het BRP geen Burger Service Nummer (BSN) van u bekend is, kan geen koppeling tussen u en de woning worden gemaakt.
•    Het adres van een nieuwbouwwoning is soms nog niet bekend in het BRK.
•    Bij nieuwbouwwoningen: al bij het verlenen van de bouwvergunning voert de gemeente een nieuw adres in de BAG. Deze gegevens komen met één à twee maand vertraging terecht op www.energielabelvoorwoningen.nl. Een andere veel voorkomende reden waarom een woning van een projectontwikkelaar niet gevonden wordt, is dat van niet-natuurlijke personen geen KvK-nummer bekend is.

Ondanks dat u deze melding krijgt, kunt u wel via www.energielabelvoorwoningen.nl een definitief energielabel aanvragen. Hiervoor moet eerst uw woning gekoppeld worden aan het systeem. Dit doet u door de volgende stappen te doorlopen (let op: hou hiervoor een kopie, scan of foto van uw akte van levering, hypotheekakte, kadastraal bericht, verklaring van erfrecht, testament, of akte van kwijting bij de hand).

  1. Klik op de knop ‘Woning zoeken’ onderaan de pagina.
  2. Vul in het nieuwe scherm een aantal gegevens in: uw e-mailadres en de postcode en het huisnummer van de woning waarom het gaat
  3. Klik op de knop ‘Zoeken’, selecteer de betreffende woning uit de lijst en klik deze aan, zodat deze donker kleurt.
  4. Vervolgens kunt u het eigendomsbewijs van uw woning uploaden. Alleen zo kan er een koppeling gemaakt worden tussen u en uw woning. Het uploaden doet u door op de knop ‘Kies bestand’ te klikken en het benodigde bestand te kiezen.
  5. Ziet u onder ‘Geüpload’ de juiste bestanden staan? Zet dan rechtsonder een vink dat u alles naar waarheid heeft ingevuld en klik op de knop ‘Versturen’.
  6. U logt vervolgens uit van de site. Per mail krijgt u een bevestiging van uw aanvraag om uw woning te koppelen.
  7. Binnen 5 tot 7 werkdagen ontvangt u een mail met de melding dat uw woning wel of niet juist is gekoppeld.
  8. Is de koppeling gelukt? Dan kunt u via www.energielabelvoorwoningen.nl inloggen en uw definitieve label aanvragen.
  9. Is de koppeling helaas niet gelukt? In de mail staat waarom uw verzoek is afgekeurd. Het kan zijn dat er iets niet in orde is met de bijgevoegde bijlage(n). U kunt opnieuw uw aanvraag voor de koppeling indienen.

Heeft u nog vragen? Bel of mail de Helpdesk Energielabel via 0800-0808 of helpdesk@energielabel.nl

Welke documenten kan ik gebruiken voor het koppelen van mijn woning?

Geaccepteerde bewijsstukken voor het koppelen van de woning zijn:

  • Akte van levering
  • Hypotheekakte
  • Kadastraal bericht
  • Verklaring van erfrecht
  • Testament(hoeft niet recent te zijn)
  • Akte van kwijting(hoeft niet recent te zijn)

Let op: alleen volledige en ondertekende documenten worden geaccepteerd

Niet of slechts in combinatie geaccepteerde bewijsstukken zijn:

  • Koopovereenkomst
    De koopovereenkomst is op zichzelf geen bewijs van eigendom. De verkoper hoeft geen eigenaar te zijn om een koopovereenkomst te sluiten, en de koper is enkel met het ondertekenen van een koopovereenkomst nog geen eigenaar. Koper wordt pas eigenaar door een ondertekende akte van levering.
    Een als bewijsstuk bijgevoegde koopovereenkomst dient dus vergezeld te gaan van een aanvullend, geldig bewijsstuk.
  • Akte van economische eigendom
    Deze akte lijkt op de standaard akte van levering waarin eigendom wordt overgedragen, maar ziet anders dan die standaardakte niet op de levering van het juridische eigendom. De economische eigenaar verkrijgt veel rechten op de woning, maar de verkoper van het economische eigendom blijft juridisch gezien de eigenaar. De verkoper blijft dus labelplichtig, ondanks het feit dat hij/zij over de woning weinig meer te zeggen heeft.
  • Overige niet geaccepteerde documenten
    Conceptaktes, rekeningafschriften en/of betalingsbewijzen, huurcontract, informatiefolder makelaar, veilingvoorwaarden, taxatierapport, onleesbare documenten 

Op www.energielabelvoorwoningen.nl staat een verkeerd bouwjaar of woonoppervlak van mijn woning vermeld. Wat nu?

Het bouwjaar en woonoppervlak komen uit de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG).  De meest recente gegevens van uw woning vindt u via bagviewer.kadaster.nl.

U kunt deze gegevens zelf wijzigen als u een definitief label aan gaat vragen. 

Waarom moet ik bewijsstukken aanleveren?

Met de bewijsstukken kan de erkend deskundige beoordelen of uw aangeleverde gegevens kloppen. Hierdoor is de erkend deskundige in staat de gegevens goed te keuren, zodat u een definitief energielabel krijgt.

Moet ik altijd bewijsstukken aanleveren?

Ja, in principe wel. De online tool geeft aan voor welke woongegevens u bewijs dient aan te leveren. Over het algemeen zal gelden dat voor oudere woningen meer bewijsstukken (in de vorm van facturen of foto’s) zullen worden gevraagd dan voor nieuwere woningen.

In geval van isolatie kan het zijn dat u dit niet goed kunt bewijzen, bijvoorbeeld omdat u er niet meer bij kunt. U kunt dan klikken op de roodomlijnde knop 'ik kan dit niet bewijzen'. Als u daarop klikt, kunt u in een toelichting uitleggen waarom u in dit specifieke geval geen bewijsmateriaal kunt aanleveren. 

Hoeveel bestanden kan ik uploaden?

Per woningkenmerk (maatregel) kunt u drie bestanden uploaden.

Ik heb wel enkele foto's gemaakt, maar hoe weet ik zeker dat dat voldoende is?

Als op de foto de energiebesparende maatregel goed te zien is, bijvoorbeeld aan materiaalsoort of typeaanduiding is dat vaak voldoende. De erkend deskundige bekijkt vervolgens uw foto’s en bepaalt of deze voldoende zijn. Mocht dat niet het geval zijn, dan neemt hij of zij contact met u op.

Ik heb wel bestanden, maar in afwijkend formaat. Kan ik die gewoon uploaden?

Als het formaat dusdanig afwijkt en niet wordt ondersteund in de tool zult u zelf het formaat moeten wijzigen of een nieuwe foto moeten maken. De tool ondersteunt de meest voorkomende formaten, zoals gif, png, jpg en pdf (geen worddocs).

Ik heb wel geüpload maar kan de geüploade bestanden niet vinden op m'n computer. Waar zijn ze neergezet?

Met de verkenner-optie kunt u in uw computer zoeken in de mappen, waar uw bestanden gebleven zijn. Vaak moet u dan linksonder op start gaan staan en dan de linkerknop op de muis indrukken. Ook kunt u opnieuw het betreffende apparaat aansluiten en dan goed kijken op welke plek de bestanden worden neergezet. Soms is dat bij “downloads’, soms bij ‘mijn afbeeldingen”.

Moet ik het dak op om de aanwezigheid van zonnepanelen te bewijzen?

Nee, dat hoeft niet. Als u een aankoop- of installatiefactuur van uw zonnepanelen heeft, is dat voldoende. Heeft u dat niet, dan kunt u proberen een foto te maken van uw zonnepanelen, bijvoorbeeld vanaf de grond of vanuit het zolderraam.

Ik heb een aanbouw, die in tegenstelling tot de rest van mijn huis isolatie en dubbel glas heeft

U dient de mate van isolatie op te geven die geldt voor meer dan de helft van uw woning. Stel: uw aanbouw met dubbel glas is 30 procent van de totale oppervlakte van uw huis en uw huis heeft verder enkel glas, dan moet u ‘enkel glas’ invullen.

Is het uploaden van mijn verkoopbrochure voldoende?

Als u in het bezit bent van de verkoopbrochure kunt u in één keer alle kenmerken bewijzen. 

De verkoopbrochure van uw woning is alleen geldig als bewijsmateriaal als:

  • de verkoopbrochure niet ouder dan 5 jaar is;
  • deze is opgesteld en ondertekend door een makelaar die is aangesloten bij een van de branche­organisaties: NVM, VBO, NVR of Vastgoed Pro;
  • en er een overzichtspagina is bijgevoegd waarop alle woningkenmerken zijn opgenomen.

Vraag uw makelaar voor meer informatie.

N.B. Losse woningkenmerken kunnen wel nog worden bewezen met brochures ouder dan vijf jaar, bijvoorbeeld spouwmuurisolatie.

 

Hoe krijg ik foto's van m'n mobieltje/camera geüpload?

Vanaf een mobieltje kunt u vaak uw foto’s naar uw eigen mailadres sturen. Bij het inloggen op uw computer kunt u de bestanden dan in uw mailbox vinden. U kunt ook met een kabeltje verbinding maken tussen uw camera en uw computer. Op uw computer staat ondersteunende software om de bestanden van camera naar computer te transporteren.

iDeal werkt niet goed, wat moet ik doen?

Het kan zijn dat het betalen met iDeal inderdaad niet goed werkt. Is dit het geval, kies dan voor het betalen met een factuur.

Ik wil niet vooraf betalen, maar pas achteraf per factuur. Hoe regel ik dat?

Elke erkend deskundige heeft op de website aangegeven welke manieren van betaling mogelijk zijn (euro-tekentje = betaling per factuur; iDeal-symbool = iDeal mogelijk). Vaak zal betalen per rekening ook kunnen, maar controleer dat goed voordat u een erkend deskundige uitkiest.

Ik heb geen scanner, hoe kan ik de factuur uploaden?

Als u geen scanner heeft, kunt u ook een foto nemen van een factuur en deze foto uploaden. Ook is het vaak mogelijk om in een plaatselijke boekwinkel of postkantoor een scan te laten maken en deze naar uzelf te mailen.

Wie zijn de deskundigen die de aangevraagde energielabels controleren?

De erkend deskundigen zijn vaak professionals die al werkzaam zijn binnen dit vakgebied, zoals energieadviseurs, makelaars en bouwtechnici. Zij zijn opgeleid om te bepalen of de aangeleverde gegevens van de woningeigenaar correct zijn. Deze deskundigen bepalen elk hun eigen tarief voor het controleren van de gegevens. U kiest zelf een erkend deskundige, en dus het tarief voor het controleren en registreren van een energielabel. Een lijst van erkend deskundigen kunt u vinden in de online tool waar u ook uw aanvraag doet (www.energielabelvoorwoningen.nl).

Hoe werkt de selectie van de erkend deskundige in de schriftelijke route?

Bij de formulieren van de schriftelijke route zit ook een machtigingsformulier waarop u kunt aangeven op basis van welke criteria de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een erkend deskundige voor u mag selecteren.

Ik weet niet meer welke erkend deskundige ik heb gekozen, kan ik dat nog ergens terugvinden?

Ja, dit kunt u zien in de webtool. Als u inlogt op www.energielabelvoorwoningen.nl kunt u op de overzichtspagina de door u gekozen deskundige terugvinden. Indien de erkend deskundige uw aanvraag afkeurt, krijgt u hiervan vanzelf bericht via de webtool.

Ik heb een erkend deskundige gekozen, maar ik wil dit wijzigen. Kan dat?

Ja, het is mogelijk in de tool een andere erkend deskundige te selecteren, zolang uw label nog niet beoordeeld is. Indien u een nieuwe deskundige kiest is het mogelijk dat u beide deskundigen moet betalen. Ook is het niet mogelijk eerdere betalingen ongedaan te maken.

Geldt een bewijs van renovatie ook als bewijslast?

Ja, als u een goede foto of scan heeft van uw renovatie-bewijs, met omschrijving van werkzaamheden en het bijbehorende adres is dat ook voldoende.

Wie kan de gegevens van de aanvraag van mijn energielabel nog meer inzien?

De gegevens van de aanvraag zijn alleen in te zien door de erkend deskundige die u zelf heeft uitgekozen om uw gegevens te beoordelen. Andere mensen of instanties krijgen uw gegevens niet te zien.

Krijg ik ook een document van mijn definitieve energielabel?

Ja, u krijgt een pdf van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dit kan een paar dagen in beslag nemen. U ontvangt een melding als de erkend deskundige uw gegevens heeft goedgekeurd. Uw definitieve energielabel wordt na registratie ook vermeld op zoekuwenergielabel.nl.

Het is ook mogelijk om zelf uw pdf te downloaden op www.energielabelvoorwoningen.nl

Ik ben een vastgoedhandelaar met meerdere panden (die niet privé-eigendom zijn maar bij een BV horen). Met DigiD inloggen heeft niet zoveel zin, hoe kan ik een energielabel aanvragen?

U kunt dan inloggen met uw E-herkenning via het knopje Zakelijk inloggen. U volgt vervolgens dezelfde procedure om een energielabel aan te vragen.

Ik ben eigenaar van meerdere panden. Kan ik per pand inloggen en een energielabel aanvragen of krijg ik al m'n panden te zien in één log-in?

Als u met DigiD of E-herkenning (let op: voor een bedrijf dat meerdere panden bezit, moet u klikken op het kopje zakelijk inloggen) inlogt in de tool ziet u daar een overzicht van al uw woningen en hun energielabel. U dient wel per woning het voorlopige label definitief te maken. Dit kan niet in één keer.

Als woningen erg op elkaar lijken is het mogelijk dat u op basis van representativiteit sneller en goedkoper meerdere woningen tegelijk kan laten voorzien van een Energie-Index. Lees hier meer over deze mogelijkheid.

Bij uitzondering heb ik mijn definitieve label schriftelijk aangevraagd. Welke documenten kunnen daarbij dienen als bewijs van eigendom?

Let op: u kunt het definitieve label alleen schriftelijk aanvragen als u in het buitenland woont of geen DigiD of BSN-nummer heeft. Bij de melding ‘Er is geen woning gevonden’ of als u erfgenaam bent, kunt u gewoon via www.energielabelvoorwoningen.nl een definitief label verkrijgen.

Als u toch de schriftelijke aanvraag doet, moet u aantonen dat u als ondertekenaar van de aanvraag eigenaar van de woning bent. Daarvoor moet u meesturen:
•    Een kopie van de koopakte, van een uittreksel van koopakte of van een uittreksel van de eigendomsakte uit het kadaster.
•    Als gevolmachtigde: een kopie van de volmacht met naam en handtekening van de eigenaar en bewijs van eigendom.

Let op: om de erkend deskundige te kunnen selecteren, hebben we van u een machtiging nodig. Het machtigingsformulier zit bij de schriftelijke aanvraag. Als u deze ondertekent en terugstuurt, kan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) uw aanvraag zo snel mogelijk in behandeling nemen.

N.B: ook bij nieuwbouw moet u een document meesturen waaruit blijkt dat u de eigenaar bent, bijvoorbeeld een bouwvergunning.